Κυριακή 14 Μαΐου 2023

Βιβλιοπαρουσίαση #015, Νικολάου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, ΔΕΥΤΕ ΛΑΒΕΤΕ ΦΩΣ (Από το γεγονός της Αναστάσεως στη θέα του Αναστάντος), έκδοση: Ιερά Μητρόπολις Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Α΄έκδοση, 2021, σσ. 219.

 


Βιβλιοπαρουσίαση #015, Νικολάου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, ΔΕΥΤΕ ΛΑΒΕΤΕ ΦΩΣ (Από το γεγονός της Αναστάσεως στη θέα του Αναστάντος), έκδοση: Ιερά Μητρόπολις Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Α΄έκδοση, 2021, σσ. 219.

 

Ένα ακόμη θεολογικό εγχειρίδιο θα ήθελα να σας παρουσιάσω, όχι επειδή εξ ανάγκης μου αρέσει ή πεθαίνω να μελετώ μονοσήμαντα τα θεολογικά βιβλία, αλλά διότι κυρίως γνωρίζω πολύ καλά ότι αρκετοί αναγνώστες/τριες μας, μαθητές/τριες μας, πιστοί και αφοσιωμένοι ακόλουθοι μας στο διαδίκτυο, στις σελίδες και στα προφίλ μας, διαθέτουν καλή και υψηλή θεολογική νοημοσύνη καθώς και θρησκευτική συνείδηση (την οποία ο επιστήμων Αϊνστάιν καθώς και ο φιλόσοφος Κρισναμούρτι εγκωμιάζουν μέχρι τρίτου ουρανού στα συγγράμματά τους) και διότι, παράλληλα οι προηγούμενες ημέρες της Σαρακοστής με οδήγησαν δια της χρονολογικής βίας να μελετήσω μία ενδιαφέρουσα γκάμα από μερικά θεολογικά βιβλία (και όχι μόνον) τα οποία θα ήθελα να σας παρουσιάσω.

Το εν λόγω βιβλίο ΔΕΥΤΕ ΛΑΒΕΤΕ ΦΩΣ (Από το γεγονός της Αναστάσεως στη θέα του Αναστάντος), του μητροπολίτου Μεσογαίας κ. Νικολάου, είναι ίσως από τα καλύτερα ερμηνευτικά και θεολογικά σύγχρονα βιβλία που εγράφησαν στην ελληνική γλώσσα για το γεγονός της Αναστάσεως.

Δεν είμαι από τους ανθρώπους που συμπαθούν ιδιαίτερα τον Μεσογαίας, καθότι γνωρίζω πολύ καλά τις αμφιλεγόμενες και παράδοξες θέσεις του στην γνωστή θεολογική διατριβή του περί της (απροϋπόθετης θεολογικά) μεταμοσχεύσεως και δωρεάς οργάνων και άλλα περίεργα λεχθέντα και πραχθέντα του που φαίνεται να υπερασπίζονται με κάποιον παράδοξο τρόπο την αλλοίωση του Μαθήματος των Θρησκευτικών από μία ομάδα ΚΑΙΡΟΣκόπων νεωτεριστών και οικουμενιστών καθηγητών Θεολογικών Σχολών της Ελλάδος.

Παρ όλα αυτά και δι αυτά, αποφάσισα για χάριν του εξ Αθηνών φίλου μου Ορέστη Π., ο οποίος είναι Νομικός και ευσεβής Χριστιανός, να αποτολμήσω κάπως διστακτικά και να μελετήσω μέχρι εσχάτων το βιβλίο του Μεσογαίας. Το εν λόγω βιβλίο μου το χάρισε εγκάρδια ο Νομικός Ορέστης τον Μάϊο του 2021, όταν εκείνη την χρονιά με τα σωρηδόν απαγορευτικά, ταξίδευα και ερχόμουν τακτικά στην Αθήνα, για την διεξαγωγή Σεμιναρίων Ψυχολογίας και Φιλοσοφίας. Σ΄ ένα από τα Σεμινάρια μας στην επαρχεία του Βύρωνος, στο βιβλιοπωλείο Books & Beans, είχα την ιδιαίτερη τιμή να γνωρίσω τον φίλο μου Ορέστη και να μου φέρει το εν λόγω βιβλίο ως δώρο.

Όσοι αγαπούν και λατρεύουν να διαβάζουν θεολογικά βιβλία, ιδιαίτερα χριστιανικά και θρησκευτικά εγχειρίδια καλών θεολόγων, σας το συνιστώ ανεπιφύλακτα, μιας και πραγματεύεται με ιδιαίτερα γλαφυρό και ερμηνευτικό τρόπο το ζήτημα της Αναστάσεως.

Τα περιεχόμενα του βιβλίου χωρίζονται σε τρείς ενότητες με ποικιλία υποενοτήτων.

Αρχινά το Συγγραφέας με την μέθη της Αναστάσεως, ότι με το εν λόγω θαυμαστό, υπερφυσικό και παράδοξο γεγονός και με το εν λόγω Πρόσωπο του Αναστάντος οι πιστοί πλέον δύνανται να μετέχουν της βασιλείας του Θεού. Αποσαφηνίζει μάλιστα, την ποικιλία και διαβάθμιση του Πάσχατος που ζούν οι άνθρωποι, καθότι το ενδιαφέρον σε αυτό το ζήτημα είναι πιστοί και μη πιστοί, εορτάζουν (ο καθένας με τον τρόπο του), το Πάσχα.

Παρεμβαίνει ο πόθος της αναστοιχειώσεως και ανακαίνησις των πάντων. Με ποιόν τρόπο; Με το να αποτινάξουμε το εκκοσμικευμένο φρόνημα να βολευτούμε πάση θυσία στην προσωρινή αυτή ζωή. Να αποτινάξουμε την υπαρξιακή φοβία και ανασφάλεια του θανάτου. Να αποδιώξουμε τις ψευδαισθήσεις που μας κατακλύζουν και τις παροντικές βεβαιότητες που μας μαστίζουν και να αποκτήσουμε μνήμη και πόθο θανάτου, παρηγορούμενοι και ελπίζοντες στο μυστήριο της ανάστασης.

Ο μητροπολίτης Μεσογαίας, δεν διστάζει να αναλύσει διεξοδικά τα τρία ουσιαστικά χαρακτηριστικά της αναστάσεως, τα οποία είναι:

1.     Η ανάσταση, η εμπειρία δηλαδή της αγιότητας και της αιωνιότητας, προσφέρεται δωρεάν και χαρισματικά προς όλους αδιακρίτως.

2.     Ο Αναστάς, ολίγο προ του τετέλεσται, επάνω στον σταυρό, υποσχέθηκε του εν μετανοία Ληστή, ότι σήμερον μετ εμού έση εν τω παραδείσω. Άρα συνεπώς, αποδεικνύεται σε αυτό το σημείο, ότι ο Θεός δεν είναι ηθικιστής, όταν χαρίζει τον παράδεισο σε έναν φρικτό εγκληματία.

3.     Πρόκειται για την έμπνευστη της απαρχής μίας νέου είδους βιωτής, με προοπτική τα έσχατα και την ανάσταση του βιολογικού σώματος. Άλλος και νέος τρόπος ζωής, αφού συνειδητοποιήσει ο καθένας, ότι ο κάθε δικός μας ξεχωριστός και ιδιαίτερος τρόπος ζωής κείται συνεχώς σε αδιέξοδα.

Προϋπόθεση βασική των προηγούμενων χαρακτηριστικών είναι να υφίσταται στον εσωτερικό άνθρωπο μεγαλοψυχία και διάθεση συγχωρέσεως των άλλων, καθότι ο δύσβατος δρόμος της συγχώρεσης μας οδηγεί στην οδό της Αναστάσεως. Ένα μεγάλο κεφάλαιο το οποίον δεν πρόκειται να αναπτύξουμε στις παρούσες γραμμές.

Η ουσιαστική πρόταση του εν λόγω βιβλίου, ο πυρήνας του με την συγκροτημένη και καλόδοξη θεολογική ερμηνευτική στάση του προτείνει καθαρά και σαφώς, ότι: ο νέος τρόπος ζωής μετά της εορτής της αναστάσεως, αναδημιουργεί, αναπλαστουργεί και μετουσιώνει τον παλαιό άνθρωπο μέσα μας, και τον κάνει από ανθρωποειδή, πιο θεοειδή, από εξωτερικά όμορφο, πιο θεόμορφο, και από υπάνθρωπο ή μισάνθρωπο, σε πιό θεανθρώπινο άνθρωπο, φίλο του Θεού και θεοποιημένο άνθρωπο ή ένα μικρό κατά χάρη θεάνθρωπο.

Όσο προχωρούσα την μελέτη του εν λόγω βιβλίου, άλλο τόσο άρχισα να συμπαθώ και τον Μητροπολίτη Μεσογαίας, αφού στο δεύτερο κεφάλαιο αποκαλύπτει και αποκαλύπτεται η θεολογική κάλαμός του όπου ευφραίνει τις καρδίες των ανθρώπων καθότι αποσαφηνίζει θεολογικά καρέ-καρέ τα περί της μετά της Αναστάσεως γεγονότων.

Δεν σκοπεύω να σας γράψω τι σόι εκπληκτικά πράγματα έχω αναγνώσει στην προηγούμενη ενότητα, αλλά αξίζει να διαβαστούν, αφού ο εν ετέρα μορφή Αναστάς Κύριος Ιησούς Χριστός φαίνεται να διενήργησε εν διακρίσει ποικιλία σημαντικών παιδαγωγικών, φιλάδελφων και ποιμαντικών μεθόδων, ώστε να πείσει τους άπιστους και δύσπιστους Μαθητές, ότι κατ΄αρχάς δεν ήτο απλά ένα φάντασμα, και ότι η ανάσταση Του πλέον είναι ένα υπερφυσικό και υπέρλογο ιστορικο-θεολογικό γεγονός, και άρα συνεπώς, πρόκειται τω όντι για τον Υιό του Θεού, τον αρχηγέτη της ζωής και του θανάτου.

Οι επομένες ενότητες είναι αρκετά καλές και ενδιαφέρουσες, μέχρι το τέλος. Για όσους αγαπούν να μελετούν θεολογικά συγράμματα, είναι ένα καλό θεολογικό βιβλίο, όπου ερμηνεύει καλόδοξα και παραδοσιακά, αφού επικαιροποιεί με ωραίο τρόπο την οπτική και προοπτική της αναστάσεως.

Σημασία εν κατακλείδι έχει, όχι τόσο η διερεύνηση των λογικών και μη, επιχειρημάτων για το γεγονός αυτό καθ΄αυτό της αναστάσεως του Χριστού, καθότι δεν έχει κανένα απολύτως λογικό νόημα, να διερευνά κανείς με ορθο-λογικά (!?) μάλιστα κριτηρία αν το αμιγώς μεταφυσικό ή υπερφυσικό ιστορικο-θεολογικό γεγονός της αναστάσεως τεκμηρειώνεται αυστηρά με ιστορικά ή επιστημονικά κριτήρια.

Δεν αντιλαμβάνονται οι άφρωνες αγνωστικιστές και άθεοι για  την μεγίστη ανοησία και την χωρίς θεο-λογικό νόημα συζήτηση που διενεργούν μάλιστα δημόσια, για ένα αμιγώς θεο-λογικό και παράδοξο γεγονός που αφορά κυρίως εξ αρχής την πιστεύουσα (και όχι μόνον) κοινότητα της Εκκλησίας;

Σημασία έχει, πιστοί και άπιστοι, γνωστικοί και αγνωστικιστές, χριστιανοί και μη χριστιανοί, θεϊστές και άθεοι, θεούσες και θεούσοι, να επαναπροσδιορίσουν την στάση τους και να δουν μία άλλη οπτική γωνία, και από το γεγονός της Αναστάσεως (ανεξάρτητα αν είναι ή δεν είναι ιστορικό ή επιστημονικό γεγονός, και ας παραδεχθούμε ότι τελικά η Ανάσταση δεν είναι ένα ορθολογικό ή ιστορικό ή επιστημονικό γεγονός, δεν θα βλαφθεί κανένας μας νομίζω) να εξερευνηθεί καλύτερα και με καλή προαίρεση η Προσωπικότητα του Αναστάντος Ιησού Χριστού και όσων πίστεψαν και μαρτύρησαν για την συγκεκριμένη Αλήθεια (και όχι για άλλου είδους πολιτικές ή φιλοσοφικές αλήθειες και αφηρημένες ιδέες).

Δηλαδή, σημασία έχει το Πρόσωπο σε μία παράξενη ιστορία και σε ένα παράδοξο και σπάνιο γεγονός, άρα θα πρέπει να μελετηθούν προσεκτικότερα, τα πρίν και τα μετά από το υποτιθέμενο γεγονός της ανάστασης του Χριστού, για να εξακριβωθεί -έστω διαισθητικά- και με καλή προαίρεση προς τα πού έγκειται η αλήθεια που διεκήρυτταν οι Απόστολοι, με τίμημα την ζωή τους!

 

© Του Παναγιώτη Νούνη

~ Εκπαιδευτικός | Αναπληρωτής καθηγητής της Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου

 

† Θεολόγος/Θρησκειολόγος − Φιλόλογος

~Σύμβουλος ψυχικής & πνευματικής υγείας

~ Ερευνητής της ιστορίας και φιλοσοφίας της Επιστήμης

 

@: panagiotisnounis@hotmail.com 

FB: https://www.facebook.com/panagiotisnouni

Blog: https://panagiotisnounis.blogspot.com/

 

27 Απριλίου, 2023

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου