Οι «τίγρεις της σιωπής» και οι πατημασιές της (α)διαφάνειας
«Όταν οι θεσμοί δ ε ν τολμούν να δουν κατάματα τον εαυτό τους…»
Του Παν. Νούνη
Η Ειδική Έκθεση ΒτΑ/01/2025 για τη Βουλή των Αντιπροσώπων μοιάζει με εκείνον τον σοφό διδάσκαλο του Ζεν που δείχνει μεν το φεγγάρι (τις παρανομίες), αλλά αφήνει τον αναγνώστη (και κατά συνέπεια τον συμπολίτη μας) να κοιτάζει μόνο το δάχτυλο — χωρίς βέβαια να βλέπει π ο ι ο ς ευθύνεται και π ο ι ο άραγε γιατρικό χρειάζεται, όταν νοσεί το Σώμα ή το Κεφάλι.
Η Έκθεση του ΓΕ, εικάζω, νομίζω, θεωρώ ότι δ ε ν μιλά για απλά μεμονωμένα λάθη. Αποκαλύπτει και στον πλέον αδαή (π.χ. ο γράφων) στα πολιτικά ή κοινοβουλευτικά δρώμενα, έχω την γνώμη ένα διαρθρωτικό πρόβλημα διοικητικής λειτουργίας της Βουλής, που ενδεχομένως να πλήττει την αξιοπιστία αυτού καθ΄αυτού του θεσμού.
Κριτική ανάλυση βασικών ευρημάτων:
1. Καταχρηστική χρήση διαδικασιών διαπραγμάτευσης – Πιθανή σύγκρουση συμφερόντων
Αγορά επίπλων (~€77.500) χ ω ρ ί ς διαγωνισμό! Ο αρχιτέκτονας που τα εισηγήθηκε ήταν και ο διευθυντής της προμηθεύτριας εταιρείας. Καραμπινάτη σύγκρουση συμφερόντων που μπορεί να εγείρει ποινικό προβληματισμό.
2. Κατάφωρη παραβίαση ορίων στις συνοπτικές διαδικασίες – Κλιματιστικά (~€60.620). Υπέρβαση του νόμιμου ορίου συνοπτικής διαδικασίας. Έλλειψη Επιτροπής Αξιολόγησης. Καταφανής παραβίαση δημοσιονομικής πειθαρχίας.
3. Κακή πρακτική στη διαχείριση δαπανών αποστολών
VIP διαμονή στο Λονδίνο (€15.172). Αντίθεση με το Εγχειρίδιο Δημοσίου Λογιστηρίου. Μη καταλογισμένη ευθύνη.
4. Προβληματική διαχείριση χορηγιών πολιτικών κομμάτων
€100.000 για "διαφώτιση" – χωρίς νομική βάση, από λάθος κονδύλι. Εκκρεμότητα ανάκτησης €2.091.200 (2018) και €575.955 (2021). Σ υ σ τ η μ ι κ ό έ λ λ ε ι μ μ α λογοδοσίας.
5. Μη σύννομη διαχείριση Σχεδίων Υπηρεσίας
Τροποποίηση ΣΥ από τη Βουλή χωρίς έγκριση Υπουργικού Συμβουλίου. Μετατροπή θέσεων σε "Μόνο Προαγωγής". Περιορισμός διαφάνειας και ίσων ευκαιριών.
6. Πρόσθετες παρατηρήσεις:
Μη τήρηση Μητρώου Περιουσιακών Στοιχείων. Ασάφειες στον υπολογισμό φιλοδωρημάτων Συνεργατών.
Πίνακας συνοπτικός με τις αδυναμίες της παρούσης Έκθεσης:
Εύρημα, και τί δ ε ν λέει / αφήνει ανοιχτό
1. Ενώ από την μία υφίσταται η αγορά επίπλων χ ω ρ ί ς διαγωνισμό, από την άλλη δ ε ν εξετάζεται αν υπάρχει τω όντι ποινική ευθύνη λόγω εξόφθαλμης σύγκρουσης συμφερόντων.
2. Ενώ αγοράστηκαν κλιματιστικά άνω του καθορισμένου ορίου, στην ουσία δ ε ν προτείνεται ακύρωση της σύμβασης ή δεν επιδέδεται πουθενά η ευθύνη.
3. Ενώ υφίστατο χλιδάτη διαμονή στο Λονδίνο από θεσμικούς αξιωματούχους και μέλη της Βουλής, δ ε ν προκύπτει αν ζητήθηκε επιστροφή δαπανών.
4. Χορηγία ύψους €100.000 υπέρ των κομμάτων; Η Έκθεση δ ε ν μας ξεκαθαρίζει αν η πράξη αυτή καθ΄εαυτή ήτο και είναι νόμιμη ή παράνομη. Γιατί άραγε τέτοια ασάφεια;
5. Μητρώο Περιουσιακών Στοιχείων Δεν προτείνεται χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης
Ίδρυμα Κοινοβουλευτισμού Αντιφατική στάση ως προς τη νομιμότητα του Σωματείου
6. Σχέδια Υπηρεσίας. Ενώ δ ε ν ζητείται επαναπροκήρυξη πληρωθεισών θέσεων.
7.Ανάκτηση €2 εκατ. του 2018. Γιατί άραγε δ ε ν καταλογίζεται ευθύνη για την καθυστέρηση;
8. Ανακατανομή €575 χιλ. για το 2021. Αντίστοιχο πρόβλημα. Γιατί άραγε;
9. Φιλοδωρήματα Συνεργατών. Μία γνώμη χωρίς όμως ισχυρή νομική τεκμηρίωση.
Αναστοχαστικά ερωτήματα που περπατούν σαν τίγρης στους δαιδαλώδεις διαδρόμους της Βουλή:
• Π ο ι ο ς άραγε ελέγχει σήμερα τους κρυφούς διαδρόμους της διαπραγμάτευσης χωρίς διαφάνεια;
• Π ο ι ο ς άραγε λογάριασε αν το τίμημα της παρανομίας στις αναθέσεις ξεπερνά το κόστος των ίδιων των συμβάσεων;
• Π ο ι ε ς άραγε φωνές θα τολμήσουν να ρωτήσουν γιατί οι χορηγίες ρέουν σαν ποτάμι χωρίς όχθες και φράγματα ελέγχου;
• Π ο ι ο ς άραγε θα υπενθυμίσει πως τα Σχέδια Υπηρεσίας δεν είναι προσωπικά χαλιά για να στρώνονται κάτω από επιλεγμένες καρέκλες;
• Π ο ι ο ς άραγε θ' απαιτήσει χρονοδιάγραμμα για το ξεσκονισμένο Μητρώο Περιουσιακών Στοιχείων;
• Π ο ι ο ς άραγε θα ρωτήσει τι απέγιναν τα €2 εκατομμύρια που περιφέρονται σαν φαντάσματα στους διαδρόμους της Βουλής;
• Π ο ι ο ς άραγε θα εξηγήσει γιατί το φιλοδώρημα δίνεται χωρίς σαφείς κανόνες, σαν να ήταν φιλοδώρημα σε τραπέζι δεξίωσης;
• Π ο ι ο ς άραγε θα τολμήσει να φωνάξει ότι το Ίδρυμα δεν μπορεί να λειτουργεί με διπλή ανάγνωση νομιμότητας;
• Π ο ι ο ς άραγε θα επιμείνει ότι η ανάθεση ευθύνης δεν γίνεται με βλέμμα χαμηλωμένο, αλλά με μάτια που βλέπουν πέρα από το επόμενο Προεδρείο;
Ενδιάμεσο σχόλιο:
Η ίδια η καταγραφή του πίνακα μάς θυμίζει μια άλλη ασιατική σοφία:
«Όσο πιο μαλακά περπατά ο τίγρης, τόσο πιο βαθιά καρφώνει τα νύχια του.»
Και τα νύχια του Κοινοβουλευτισμού, δεν πρέπει θαρρώ να μπήγονται άσπλαχνα και άδικα στις σάρκες των μοχθούντων συμπολιτών μας.
Και στην περίπτωση της Ειδικής Έκθεσης ΒτΑ/01/2025, τα νύχια των παραβιάσεων έχουν ήδη αφήσει βαθιά σημάδια στον θεσμικό κορμό του Κοινοβουλίου.
«Αν θες να καλύψεις τις πατημασιές σου, μην περπατάς στη λάσπη.»
Όμως το μονοπάτι των απευθείας αναθέσεων, των πολυτελών αποστολών, των φωτογραφικών Σχεδίων Υπηρεσίας και των αδρανοποιημένων χορηγιών είναι πια κατάφορτο από λάσπη.
Καμιά σιωπή δ ε ν μπορεί να σβήσει τις πατημασιές. Καθότι τα ίχνη είναι κραυγαλέα.
«Κανένα καλάμι δ ε ν λύγισε επειδή ακούμπησε την αλήθεια.»
Αλλά η αλήθεια, λυγίζει, με την βούληση και την θέλησή μας, όταν την κρύβουμε κάτω από τα χαλιά της Βουλής μας.
Ας έχουν το θάρρος οι θεσμοί να αγγίξουν την αλήθεια που οι ίδιοι οφείλουν να υπηρετούν. Η αυτο-κάθαρση και αυτο-διαφάνεια δ ε ν είναι επιλογή. Είναι χρήσιμη αναγκαιότητα των καιρών μας!...
«Η καλή τύχη πηγαίνει σε εκείνους που δεν αφήνουν τα κλειδιά της στο τραπέζι.»
Αν η Βουλή θέλει να διατηρήσει την πολιτική της αξιοπιστία, τότε, ας μην αφήσει αυτή τη φορά τα κλειδιά του αυτο-ελέγχου και της αυτο-διαφάνειας σε ξέφωτα ανακοινώσεων χωρίς αντίκρισμα.
«Η Καμήλα βλέπει τις καμπούρες των άλλων, μα όχι τη δική της.»
Και πώς να δει την δική της, όταν δεν έχει 1 καθρέφτη αληθολογίας;
Καιρός να δούμε όλοι — ως Κοινοβούλιο, ως πολίτες, ως θεσμοί — την καμπούρα που οι ίδιες οι πρακτικές μας δημιουργούν.
Γιατί η Δημοκρατία δ ε ν κρίνεται μόνο από το τ ι γράφουν οι Ειδικές Εκθέσεις. Κρίνεται από το α ν οι Εκθέσεις αυτές οδηγούν τελικά σε πράξεις μετανοίας και επιστροφής στην νομιμότητα, χρηστή διοίκηση και διαφάνεια.
Του Παναγιώτη Νούνη
Ελεύθερος Στοχαστής
6 Ιουνίου, 2025
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου