Πέμπτη 22 Αυγούστου 2019

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΩΡΕΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΒΙΤΤΓΚΕΝΣΤΑΪΝ

ΠΗΓΗ


ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΩΡΕΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΒΙΤΤΓΚΕΝΣΤΑΪΝ

Του Παναγιώτη Νούνη

Θερμές ευχαριστίες προς τον Ειδικό Επιστήμονα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου τον Δρ. κ. Ανδρέα Γεωργαλλίδη (ο οποίος διδάσκει περί της φιλοσοφίας του Βιττγκενστάιν) ο οποίος μου χάρησε το εν λόγω φιλοσοφικό εγχειρίδιό του με τίτλο: «Από τη θεωρία στον μυστικισμό (Η ασάφεια της έννοιας "αντικείμενο" στο Tractatus του Wittgenstein), εκδόσεις: Ίαμβος, 2018, σσ. 196» [FROM THEORY TO MYSTICISM: THE UNCLARITY OF THE NOTION "OBJECT" IN WITTGENSTEIN'S TRACTATUS], το οποίο σχετίζεται με την Φιλοσοφία και τον Μυστικισμό του Φιλοσόφου Βιττεγκενστάιν.

Το τέταρτο (4ο) κεφάλαιο του εν λόγω βιβλίου (προσκομίζω αναλυτικά τα υπο-κεφάλαια πιό κάτω) είναι αρκετά ενδιαφέροντα μιας και προσεγγίζει τις φιλοσοφικές επιρροές του Βιττγκενστάιν στο Μυστικισμό.

Ο ίδιος ο συγγραφέας κ. Α. Γεωργαλλίδης (δείτε εδώ: http://www.biblionet.gr/…/%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%AD%CE…) μετέφρασε και σχολίασε εκτενώς το Τρακτάτους και συνέγγραψε αρκετές ενδιαφέρουσες ποιητικές συλλογές οι οποίες μεταφράζονται σε δεκάδες γλώσσες.

Του Παναγιώτη Νούνη

«Από τη δημοσίευση του Tractatus του Wittgenstein, η διαμάχη για τη φύση των αντικειμένων, η οποία εκλαμβάνεται να σχηματίζει την ουσία του κόσμου, εξακολουθεί να υφίσταται. Κάποιοι έχουν ισχυριστεί ότι τα αντικείμενα είναι όντως δεδομένα των αισθήσεων, ενώ άλλοι το έχουν αρνηθεί. Κάποιοι έχουν ισχυριστεί ότι περιλαμβάνουν καθόλου όντα, ενώ κάποιοι άλλοι έχουν διαφωνήσει με τη θέση αυτή. Κάποιοι έχουν υποστηρίξει ότι η φύση των αντικειμένων επιτρέπει μία σκόπιμη απροσδιοριστία για μία μελλοντική έρευνα. Στο νέο αυτό βιβλίο, ο Ανδρέας Γεωργαλλίδης εισηγείται μία νέα προσέγγιση στο πρόβλημα, βασισμένη σε μία βαθιά κατανόηση των ζητημάτων, προτείνοντας ταυτόχρονα μία νέα λύση. Υποστηρίζει ότι η φύση των αντικειμένων παραμένει εσκεμμένα απροσδιόριστη στο Tractatus, αλλά με τέτοιο τρόπο, ώστε καμία μελλοντική έρευνα να μην μπορεί να δώσει μία λύση. Αυτό, φαίνεται να υπονομεύει ολόκληρο το εγχείρημα του Wittgenstein στο Tractatus . Ωστόσο, ο Α. Γεωργαλλίδης υποστηρίζει, με ευφυή τρόπο, ότι αυτή ακριβώς η απροσδιοριστία ενισχύει τον βαθύτερο σκοπό του έργου. Πρόκειται για μίαν πρωτότυπη και εντυπωσιακή προσέγγιση, η οποία παραμένει χρήσιμη για κάθε ερευνητή που ενδιαφέρεται να κατανοήσει βαθύτερα τη φιλοσοφία του Wittgenstein». (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)


ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4. ΜΙΑ ΔΥΝΑΤΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΤΟΥ ΤΡΑΚΤΑΡΙΑΝΟΥ ΠΑΡΑΔΟΞΟΥ - ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΟΝ ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟ
4. Εισαγωγή
4.1 Το τρακταριανό παράδοξο
4.2 Το Tractatus εκφράζει αλήθειες;
4.2α Η θέση της "Ορθόδοξης Ερμηνείας"
4.2β Η θέση της "Νέας Ερμηνείας"
4.3 Είναι το Tractatus αληθές, α-νόητο ή κάτι άλλο;
4.4 Η απροσδιοριστία της έννοιας "αντικείμενο" ως μέρος του έργου - από τη "θεωρία" στον "μυστικισμό"
4.4α Μία θεώρηση πέραν της "Ορθόδοξης Ερμηνείας" και της "Νέας Ερμηνείας"
4.4β Η απροσδιοριστία της έννοιας "αντικείμενο" ενθαρρύνει την ιδέα του "μυστικισμού"
4.4β1 Η έννοια "μυστικισμός" στο Tractatus, με υπόβαθρο το έργο του Russell, Mysticism and Logic
4.4β2 Η έννοια "μυστικισμός" στο Tractatus, με υπόβαθρο το έργο του Schopenhauer
4.4β3 Η έννοια "μυστικισμός" στο Tractatus, με υπόβαθρο το έργο του Kant
4.4β4 Η απροσδιοριστία της έννοιας "αντικείμενο" και η τρακταριανή μυστικιστική αίσθηση


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου