Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΟΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΤΟΥ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ



Ο ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΟΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΤΟΥ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ

Του Παναγιώτη Νούνη

(Αντιρρητικός και αποδεικτικός σχολιασμός έναντι του τραγελαφικού τίτλου εκπομπής του π. Β. Βολουδάκη)

Κατ΄αρχήν να ενημερώσω τους φίλους και φίλες αναγνώστες/τριες μας ότι δεν σκοπεύω πρός το παρόν να σχολιάσω το περιεχόμενο της οπτικοακουστικής διδασκαλίας του πατρός Βασιλείου Βολουδάκη, διότι σε γενικές γραμμές μάλλον συμφωνούμε, άν και μόνο άν όσα θεολογεί θεμελιώνονται στην διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά. Αν δεν θεμελιώνονται, τότε συμφωνούμε ότι διαφωνούμε.

Λέω συμφωνούμε για χάριν της συζήτησης, για να μη πώ ότι ενδέχεται ο π. Βασίλειος πέραν των καλόδοξων αναφορών του, μπορεί και να πετάξει καμμιά αθεολόγητη μπαρούφα και κοτσάνα ολκής, όπως έπραξε μάλιστα σε παλαιότερες κακόδοξες κατηχήσεις του (τις οποίες επισημαίνουμε δημόσια και στιλητεύσαμε κριτικά) στις οποίες ισχυρίστηκε με ακρίβεια, περί του αιρεσιάρχου Αρείου, αν θυμάστε καλά:

«δεν τον ονόμασε η Εκκλησία, η Οικουμενική Σύνοδος, αιρετικό τον Άρειο. Αίρεση, είναι, αυτό που έλεγε πρίν ο Άρειος. Ούτε τον καθήρεσε ούτε τον ονόμαστε Αιρετικόν. … Όχι ποτέ! Όσο ζούσε. (…) Δεν μπορείς να απευθύνεις την ετικέττα του αιρετικού σε όποιονδήποτε Κληρικό έστω και αν αυτός ο Κληρικός λέει διάφορα απ΄αυτά που έχουνε καταδικασθεί από την Εκκλησία. Θα ΄ρθεί η Εκκλησία και θα πεί αυτός είναι αιρετικός και θα τον καθαιρέσει…» [ΠηγήΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΔΟΓΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΚΛΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΚΟΔΟΞΙΕΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗhttp://apologitikaa.blogspot.com/2017/06/blog-post_7.html ] .

Περασμένα μέν, ξεχασμένα δέ, μπά όχι!, τίμιε πάτερ. Διότι, όχι μόνον δεν ανακαλέσατε τα προειρρημένα αθεολόγητα και κακόδοξα λεχθέντα σας, αλλά είχατε και το ιεροκρατικό θράσος και υφάκι να μου επιτεθείτε με ανήθικο και ιταμό τρόπο με όλα τα μέσα που έχετε στην κατοχή σας.

Σήμερα όμως, θα εστιάσω σκόπιμα και μόνον στον τίτλο («Ο ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ ΘΑ ΠΟΛΕΜΟΥΣΕ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗ») του εν λόγω κατηχητικού οπτικοακουστικού ντοκουμέντου ώστε να αποδείξω το κατά δύναμιν το άστοχο και άτοπο της ίσως αυθαίρετης τούτης πρότασης, η οποία εκούσια ή ακούσια παραπλανεί και διαστρέφει -εις τύπον στείρας και ανόνητης συνθηματολογίας- την πάσα αλήθεια περί της βιογραφίας αλλά και της πυρηνικής θεολογικής διδασκαλίας του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά.

Θεωρώ δηλαδή, κατά την μή αλάθητο γνώμη μου, ότι εκ πρώτης όψεως ο τίτλος προκαταλαμβάνει κάπως αρνητικά τον αναγνώστη και θεατή, αλλοιώνει την προσωπικότητα του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά, όπου εμμέσως πλήν σαφώς «ο τίτλος» ισχυρίζεται, απερίφραστα μάλιστα, ότι δήθεν ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν (άρα θα είναι και τη σήμερον) σφόδρα πολέμιος και εχθρός τόσον της Φιλοσοφίας όσον και των Θετικών επιστήμων. Άραγε, έχουν όντως έτσι τα πράγματα, όπως προσπαθεί ο παππούλης των Πευκακίων να μας τα παρουσιάσει;

Η εν λόγω πρόταση που φέρει ο τίτλος, είναι αληθής ή ψευδής;

Και αν ο τίτλος-πρόταση μιας θεολογικής και κατηχητικής εκπομπής είναι ψευδής άραγε ενδεχομενικά, μπορούμε να εικάσουμε, ότι μπορεί να υπάρχει κάποια αμυδρή παραχάραξη της θεολογικής διασκαλίας του εν λόγω Πατέρα της Εκκλησίας;

Επίσης να απορήσουμε εκφώνως: άραγε, αν ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς ανασταίνετο εκ της Χώρας των Ζώντων και επανήρχετο εις την χώραν των ζωντανών νεκρών θα πολεμούσε πράγματι την «Φιλοσοφούσα Επιστήμη»; Θα πολεμούσε άραγε την Φιλοσοφία και την Μεταφυσική; Θα πουεμούσε μήπως την Φιλοσοφία της Επιστήμης; Θα πολεμούσε άραγε την Νεώτερη και Σύγχρονη Φιλοσοφία; Θα πολεμούσε τις επιστημονικές και φιλοσοφικές Θεωρίες;

Και τι εννοεί άραγε ο αγαπητός π. Βασίλειος με τον όρο «Φιλοσοφούσα Επιστήμη»; Άστε να μαντέψουμε!...

Προφανώς και εννοεί την Φιλοσοφία της Επιστήμης, τις επιστήμες που κομίζουν κατά βάσιν φιλοσοφικές ή επιστημονικές θεωρίες, ή ορίζει το πιό πιθανόν την επιστήμη που κατά θεμελιακό τρόπο στηρίζεται είτε στην Φιλοσοφία είτε στην φιλοσοφική Μεταφυσική.

Να σημειωθεί ωστόσο, αφού ο παππούλης πολεμεί κάπως αδέξια τις επιστημονικές Θεωρίες, ότι σύμφωνα με ειδικό αξίωμα της Φιλοσοφίας, καμμία επιστημονική θεωρία δεν είναι ούτε αληθής ούτε ψευδής. Συνεπώς ποιός ο λόγος να πολεμηθούν τα παραμύθια της Χαλιμάς; Αναντίρρητα, πρέπει διαρκώς να γίνεται διάκριση αληθούς με ψευδούς επιστήμης.

Κατ΄ αρχάς να σημειώσουμε: ότι ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, δεν πολεμούσε την Φιλοσοφία ή την Επιστήμη της εποχής του, άρα συνεπώς για ποιόν λόγο αν ζούσε σήμερα να πολεμήσει την «φιλοσοφούσα επιστήμη»;

Ο π. Βασίλειος, ενδεχομενικά, να έθεσε προκλητικά τον τίτλο ως τσιτάτο για να προσελκύσει μάλλον το ενδιαφέρον των φιλοσόφων και επιστημόνων. Ενδεχομενικά, να είναι μια προσωπική του ιδέα και πεποίθηση η οποία πάντως χωρεί μεγάλη συζήτηση και διάλογο.

Η εν λόγω πρώτη θέση μας όμως έρχεται ξεκάθαρα και διαμετρικά σε πλήρη αντίθεση με όσα κομίζει ο τίτλος της εκπομπής του πατρός Βασιλείου. Και ένας τίτλος προετοιμάζει για το περιεχόμενο. Και αν ένας τίτλος μπάζει εξ αρχής θα πρέπει να προβληματιστούμε και για το περιεχόμενο.

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς πολέμησε (χρησιμοποίησε τα ίδια τους τα όπλα) με αντηρρητικά, ομολογιακά και πολεμικά κείμενα συγκεκριμένους διάσημους λογίους και επιφανείς εκκλησιαστικούς άντρες (Οικουμενικό Πατριάρχη Καλέκα, Μοναχό Βαρλαάμ, Ακίνδυνον, Νικηφόρον Γρηγορά, κ.ά.) της εποχής του, οι οποίοι με πρόσχημα την ευσέβεια, τις θεσμικές θέσεις, τα αξιώματα και την κοσμική τους μόρφωση και ακαδημαϊκή επιρροή, προσπάθησαν μεθοδικά και δόλια να μπολιάσουν και να εμβολιάσουν, εξάπαντος να αλλοιώσουν την ορθόδοξη Πατερική Θεολογία της Εκκλησίας, με φιλοσοφική Θεολογία ή, αν θέλετε με ορολογία του Βολουδάκη, με φιλοσοφούσα Θεολογία.

Ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς ολοκλήρωσε και αποφοίτησε απ΄ τις σπουδές του, ως αριστούχως της Φιλοσοφίας και των Θετικών επιστημών, με ειδική διάλεξη ενώπιον αυτοκρατορικών θεσμικών αρχών και ακαδημαϊκών εξουσιών περί της Λογικής του Αριστοτέλους. Έπαιζε στα δακτυλάκια του δηλαδή τόσον την αρχαία Ελληνική φιλοσοφία όσον και τις θετικές επιστήμες της εποχής του. Αυτά αποδεικνύονται στο βιογραφικό του.

Για την πρωταρχική θέση μου να αναφέρω, περιφραστικώς, ότι ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς θεωρούσε ότι η ενασχόληση με την φιλοσοφία είναι μεν χρήσιμος, διότι γυμνάζει και οξύνει τους οφθαλμούς της ψυχής, και είναι φυσικό χάρισμα. Αλλά δεν πρέπει η φιλοσοφία να βασανίζει τον άνθρωπο μέχρι τα γηρατιά του. [Πηγή: η εν λόγω παράφραση και μετάφραση είναι από τον Α΄ Τόμο τα «Άπαντα τα έργα του Γρηγορίου Παλαμά», εκδόσεις: ΕΠΕ, Θεσσαλονίκη 1981, επόπται: Παναγιώτης Χρήστου και π. Θεόδωρος Ζήσης, μετάφραση-εισαγωγή-σχόλια: Παναγιώτη Χρήστου, σελ. 47-51.]

Ο σπουδαίος μακαριστός Καθηγητής Παναγιώτης Χρήστου, σημειώνει και αποσαφηνίζει, βάσιν της βιογραφίας και διδασκαλίας του εν λόγω Πατέρα της Εκκλησίας:

«έργον της φιλοσοφίας είναι η μελέτη των όντων, έργον δε της θεολογίας είναι η μελέτη του Θεού. Αν οι δύο σοφίες καταλήξουν σε διαφορετικά συμπεράσματα, αυτά δεν θα επιβάλλουν αναγνώριση διπλής αλήθειας, καθ΄όσον τα εν λόγω αντικείμενα (η φιλοσοφία και η θεολογία) παραμένουν διαφορετικάΤο έργον της θεολογίας είναι ασυγκρίτως υπέρτερον απο της φιλοσοφίας και της επιστήμης». (ένθ. ανωτ. σελ. 47).

Δηλαδή καταλήγουμε στην σημαίνουσα διάκριση, την οποία φαίνεται ο π. Βασίλειος Βολουδάκης έχει δυσκολία να την αντιληφθεί, ότι τα κριτήρια και οι χώροι της φιλοσοφίας και τα κριτήρια και ο χώρος των θετικών επιστημών είναι παντελώς διάφορα, διαφορετικά δηλαδή και διακριτά απο εκείνα της Πατερικής Θεολογίας. Συνεπώς για ποιόν λόγο ο π. Βασίλειος παρουσιάζει τον Θεοφόρο Πατέρα της Εκκλησίας ως πολέμιο της Φιλοσοφίας, εχθρό των Θετικών Επιστημών ή ως αντίπαλο της φιλοσοφούσας επιστήμης;

Κινδυνεύει άραγε, η Πατερική Θεολογία της Εκκλησίας, απο την Φιλοσοφία και την Επιστήμη ή απο την φιλοσοφούσα Επιστήμη;

Ή μήπως, η Εκκλησία του Χριστού μας κινδυνεύει απο προβατόσχημους κληρικούς και αιρετίζοντες εκκλησιαστικούς άνδρες σαν τον π. Βασίλειο Βολουδάκη, σαν τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Ιερώνυμο και σαν τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίον;

Συνεπώς, διαμαρτύρομαι εντόνως και αποδεικτικώς, διότι, ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς όχι μόνον δέν θα πολεμούσε καμμία φιλοσοφία της Επιστήμης, καμμία Θεωρία της Επιστήμης, καμμία νεώτερη ή σύγχρονη Φιλοσοφία, καμμία «Φιλοσοφούσα Επιστήμη», διότι πολύ απλά ο άγιος δέν ήτο κακόδοξος και προτεσταντόπληκτος «Δημιουργιστής» (ωσάν τον Βολουδάκη και την πολιτικο-θρησκευτική σέκτα του) ώστε να αντιπαρατείθεται ματαίως με τους αθέους «Εξελικτικούς», ούτε ήτο προκατειλλημένος έναντι της φιλοσοφίας, αφού ήτο αριστούχος μελετητής της.

Πολλώ μάλλον να σημειωθεί ως κατακλείδα, ότι αν τη σήμερον ζούσε (Θεέ μου τι λέω ο αθεόφοβος, αφού ζεί στην όντως Ζωή) θα εσπούδαζε την Νεώτερη και Σύγχρονη Φιλοσοφία καθώς και τις σύγχρονες Θετικές Επιστήμες και θα τις μελετούσε συνειδητά και εν διακρίσει, ώστε να εφαρμώσει στα σημερινά εκκλησιαστικά και θεολογικά πράγματα, και όπου αυτό χρειάζεται, την λεγομένη θεο-λογική και εύλογη ανανέωση και μετάπλαση των θεολογικών όρων, αφού εις την εποχήν του επέτυχεν να ανανεώσει, απλανώς και ορθοδόξως, την πατερική θεολογική ορολογία.

Πράγμα το οποίον αποτυγχάνει άρδην να εφαρμόσει ο π. Βασίλειος Βολουδάκης, εξ αιτίας των ανιεροκρύφιων, εθνοφυλετικών, νεοπλατωνικών, λουθηροκαλβινικών, παποκαισαρικών και αυτοκεφαλαρχικών κακοδοξιών του.

Το αμείλικτο ερώτημα που προκύπτει, κατά πάντων και πασών, είναι: για ποιό λόγο ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς να πολεμήσει την σύγχρονη φιλοσοφούσα Επιστήμη, και να μην πολεμήσει τους εθνοφυλετιστές και κομματάρχες καλαμαράδες, τους κομπογιαννίτες Γκουρούδες-Γέροντες, και γιατί να μη πολεμήσει το λόμπι των κιναίδων κληρικών και μοναχών, πολλώ μάλλον τους φιλοσοφίζοντες Οικουμενιστές που προσπαθούν να επιβάλουν και να εμβολιάσουν την Πατερική Θεολογία με την λεγομένη (μετα)Πατερική Θεολογία;

Μήπως τελικά, θα πρέπει να πολεμηθεί εκ ρίζας και να εκριζωθεί παντελώς, η νεοελληνική φιλοσοφίζουσα Θεολογία, που δηλητηριάζει ακόμη την ορθόδοξη σκέψη των απανταχού ορθοδόξων Χριστιανών διότι αλλοιώνει ουσιωδώς την Πατερική Θεολογία της Εκκλησίας;

Η φιλοσοφούσα Επιστήμη, διαθέτει στρατιές από φιλοσόφους και επιστήμονες, ώστε να αντιπαραταχθούν και αντιπαρατεθούν διαλεκτικά αναμεταξύ τους, παραγωγικά και γόνιμα, μόνο που σιγά μη ασχολείτο ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς με αυτά τα πράγματα.

Ο Άγιος ασχολήθηκε αντιρρητικά και πολεμικά κατά της φιλοσοφούσας και Βαρλααμίτικης (Λατινικής ή Δυτικής ή Νεοπλατωνικής ή Αυγουστίνιας) Θεολογίας. Μιας αλλοιωμένης και κακόδοξης αντι-ησυχαστικής, ηθικιστικής, εκκοσμικοποιημένης ή και μοναστικοποιημένης θεολογίας, που κομμίζει σήμερα το ισχυρό εκκλησιαστικό κατεστημένο π.χ. το Φανάρι και οι Βατοπαιδινοί.

Όσον αφορά το περιεχόμενο της εκπομπής, απλά παραπέμπουμε, αντικειμενικά, για να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα. Αναμφίβολα ο παππούλης διδάσκει και καλόδοξα και ωφέλιμα πράγματα. Χρειάζεται όμως προσοχή!

Δυστυχώς, κάναμε τον Παλαμά σαν τα μούτρα μας!...

Του Παναγιώτη Νούνη
Θεο-Λογικός και Θρησκευτικός Στοχαστής


Email: panagiotisnounis@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου